• info@betula-speltherapie.nl
  • 06-45311450
  • 06-45311450
 

Speltherapie

'Als je creatief wilt zijn, blijf dan gedeeltelijk kind, 

met de creativiteit en inventiviteit die kinderen kenmerken

voordat ze door de volwassen maatschappij worden gedeformeerd.'

- Jean Piaget

Wat is speltherapie?

Speltherapie maakt gebruik van het gegeven dat spel de taal van het kind is. In spel verwerken kinderen hun indrukken en kunnen ze uiting geven aan (onbewuste) ingrijpende ervarigen waarvoor ze vaak de woorden (nog) niet hebben. Via spel komt een kind tot nabootsing, experimenteren met nieuw gedrag en tot ontwikkeling. Door omstandigheden kan deze ontwikkeling belemmerd worden en kan het kind ander gedrag laten zien. Lastig gedrag roept vaak gevoelens van onmacht en frustratie op waardoor het kind zich vaak minder goed over zichzelf gaat voelen en een negatieve vicieuze cirkel kan ontstaan. 

Binnen speltherapie wordt op het spel van het kind aangesloten en kan het kind op een veilige manier laten zien waar het mee worstelt. Het spel wordt verwoord door de speltherapeut en zo komt het kind in contact met zijn innerlijke wereld en kan het zijn krachten leren ontdekken. Spelen is de manier om te leren voor kinderen. 'Het belangrijkst is dat ze leren hoe ze moeten leren door te spelen' is een uitspraak van de pedagoog O.Fred Donaldson. Leren door middel van doen en ervaren is bovendien een multizintuiglijke manier van leren waardoor leren meer effectief is. Voorts is het schoolse leren alleen mogelijk wanneer een kind weer goed in zijn vel zit en voldoende rust in zijn lijf en brein kan ervaren. Speltherapie kan hieraan bijdragen. 

Binnen speltherapie worden veel fyieke en sensopathische ervaringen opgedaan binnen het spel, wat als functie heeft om tot voelen te kunnen komen. Via voelen komen tot gevoelens ervaren en er meer controle over krijgen. Oftewel lichaamsbewustzijn opbouwen dat de basis vormt voor emotiebewustzijn.

Wanneer speltherapie?

Speltherapie kan helpen wanneer je kind zich gedurende langere tijd niet lekker in zijn vel voelt en dit geen medische oorzaak heeft. Het gedrag van het kind en hoe het zich voelt kan beïnvloed worden door b.v. iemand moeten missen, pesten, onvoldoende aansluiting ervaren bij leeftijdsgenoten, hooggevoeligheid, scheiding, ernstige ziekte (van een ouder b.v.), na een ongeluk, de Coronatijd, problemen thuis en door (andere) vroege ingrijpende jeugdervaringen (vanaf de zwangerschap). Het kind kan meer boosheid, verdriet of angst gaan uiten. Sommige kinderen worden depressief, somber, meer onzeker en/of zwijgen over een geheim. Er kunnen nachtmerries ontstaan en/of het kind slaapt slechter. Deze kinderen die geregeld als lastig worden ervaren maar het vooral lastig hebben, kunnen baat hebben bij speltherapie waarbij getracht wordt het probleem bij de wortel aan te pakken en er vooral naartoe gewerkt wordt dat het kind (tesamen met het systeem om hem heen)  weer terug in zijn kracht kan komen te staan. 

Speltherapie kan ingezet worden vanaf ongeveer 3 jaar oud. 

 

Verloop speltherapie traject

Het therapietraject start met een intake gesprek waarbij getracht wordt de hulpvraag helder te krijgen en de biografie van ouders en kind wordt doorgenomen. Het is tevens van belang om het gehele systeem om het kind heen in kaart te brengen waaronder school. Hierna volgt een observatieperiode die uit drie tot vijf sessies zal bestaan waarbij er individueel gekeken wordt naar het kind, de ouder-kind relatie en behoort een observatie op school tevens tot de mogelijkheden. Deze periode wordt afgesloten met een oudergesprek waarin de bevindingen worden teruggekoppeld en de behandeldoelen in overleg worden bepaald. Vervolgens start het therapietraject en zullen de spelsessies afgewisseld worden door tussentijdse oudergesprekken waarin afstemming van het therapieproces op de thuissituatie plaatsvindt, er zo nodig opvoedondersteuning wordt geboden en de inzichten in het kind worden vergroot. 

'Ieder kind is een kunstenaar. De moeilijkheid is hoe een kunstenaar te blijven als je volwassen wordt.' 

- Picasso

Ingrijpende ervaringen verwerkingen via spel

Het filmpje laat het verhaal zien over een jongen die via zijn fantasiespel komt tot het verwerken van nare ervaringen. De succes ervaringen die de jongen opdoet komen mede tot stand door de belangrijke en essentiele samenwerking met ouders, school, betrokken hulpverleners en de gemeente. 

 

Neem gerust contact op

Wanneer u nog vragen heeft, een kennismakingsgesprek wenst en/of uw kind wilt aanmelden kunt u het contact formulier invullen. Betula reageert zo spoedig mogelijk.